Antimobbestrategi

Efterskole med jagt og jagttegn

Efterskole_Lystfiskeri_Linjefag

Lystfiskeri i søer, åer ved havet og i fjorde

Efterskoleår med linjefaget Nordisk Friluftsliv

Efterskole med masser af sammenhold

Efterskoleår med Kajak, kano og friluftliv

Efterskole med natur og friluftsliv

Efterskoleår med skitur på fjeldet

Efterskoleår med masser af MTB og oplevelser i naturen

Efterskoleophold med rejser og ture i naturen

Efterskoleåpr med masser af ture og rejser

Dykkertur med Helgenæs Naturefterskole

Helgenæs Naturefterskole

Oplevelser og rejser på efterskole

Biologi i naturen på efterskole

Efterskole med praktisk matematik i naturen

Efterskoleår tæt på naturen

Tilmelding til Efterskoleår

Køkkentjans på Helgenæs Naturefterskole

Eleverne hjælper med madlavning og oprydning

Undervisning i matematik på efterskole

Helgenæs Naturefterskole samling

Overnatning i det fri med Helgenæs Naturefterskole

Ture med Kajak på Helgenæs Naturefterskole

Se mere

Antimobbestrategi                                         

 -Gældende fra august 2017.

 

Indledning:
På Helgenæs Naturefterskole arbejder vi målrettet med elevernes trivsel. Ligeværdighed, rummelighed, plads til forskellighed, og at føle sig tryg og accepteret er afgørende for den sociale og faglige læring samt for den personlige udvikling.

Målet med antimobbestrategien:
Alle børn har ret til at være trygge og en del af fællesskabet.
Som elev på skolen er man forpligtet på at deltage i skolens fællesskab og vise respekt og omsorg for de mennesker, man møder på skolen. Elevernes trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være på skolen. Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning, både i undervisningssammenhænge og i det frie rum. Skolen tolererer ikke mobning i nogen form. Mobning er et fælles problem, som alle på skolen har ansvar for at forebygge og reagere på.

Forebyggelse af mobning:
Det bedste middel mod mobning er trygge og tolerante fællesskaber. Når der er forståelse for forskellighed, tolerance og respekt mellem mennesker, har mobningen sværere ved at opstå.

På Helgenæs Naturefterskole har vi stor fokus på fællesskabet og det arbejder vi målrettet på at styrke under hele efterskoleopholdet. Ved skoleårets start har vi stor fokus på de små fællesskaber, og i særdeleshed på kontaktgrupperne, som fungerer som elevens familie under hele opholdet. På Helgenæs Naturefterskole indgår vi i mange forskellige fællesskaber, på værelset, i kontaktgruppen, i klassen, på linjefaget, i pige-/drengegruppen og det store fællesskab.  For at styrke fællesskaberne har vi stor fokus på fælleskabende aktiviteter både i undervisningssammenhænge og i det frie rum. Det gælder både frivillige tilbud og obligatoriske aktiviteter.

Kontaktgruppelæreren har det overordnede opsyn og ansvar for elevernes trivsel. Kontaktlæreren afholder løbende trivselssamtaler med hver enkelt elev.

Når eleverne har været på skolen den første måned inviterer skolen til trivselssamtaler, hvor forældre, elever og kontaktlærer drøfter elevens trivsel.  Elevernes trivsel bliver løbende drøftet i medarbejdergruppen, hvorfor det er et fast punkt på lærermødet.

Håndtering af mobning:
Eventuel mobning håndteres af kontaktlæreren og ledelsen i fællesskab. Hvis mobning opstår, forholder vi os både til de direkte involverede personer (den, der er blevet mobbet og den/de, der mobber samt deres forældre) og til resten af elevgruppen. Det er vigtigt at arbejde med hele elevgruppens tolerance og sammenhold i forhold til at stoppe mobning. Det kan også være relevant at inddrage andre relevante nøglepersoner fx resten af lærergruppen, forældre, SSP (især i forhold til digital mobning).