Værdigrundlag og profil af Helgenæs Naturefterskole
Helgenæs Naturefterskole har følgende værdier for elever og lærere.
UDVIKLE EVNER OG FÆRDIGHEDER
Betyder for os at:
Vi fungerer i et inspirerende og bevidst fagligt miljø, hvor eleverne mødes hvor de er, og lærerne indgår som vejledere i forhold til naturen, til det boglige og til samværet.
Vi kan udtrykke vores egne holdninger, og vi er i stand til at handle konstruktivt i de situationer, vi møder.
Vi er selvaktiverende, og vi er drevet at lyst til at bruge naturen som “læringsrum” og i fritiden.
VÆRE ENGAGEREDE OG ANSVARLIGE MENNESKER
Betyder for os at:
Vi bruger ægte og udfordrende oplevelser i naturen til at opnå naturforståelse, ansvarlighed og engagement i læring og samvær.
Vi arbejder med viden og holdninger til miljø, energi og natur som omdrejningspunkt for den boglige undervisning og for brugen af naturen.
HAVE ET FORPLIGTENDE OG RUMMELIGT FÆLLESSKAB
Betyder for os at:
Vi har et trygt læringsmiljø og “livsrum”, som er baseret på tolerance og respekt for den enkelte – og for fællesskabet.
Vi ønsker at tage og at give ansvar, som gør, at fællesskabet kan inkludere alle elever med individuelle forudsætninger og vilkår.
VÆRE AKTIVE I NATUREN OG FORVALTE DEN MED RESPEKT
Betyder for os at:
Vi bruger naturen aktivt som en ramme for vores samvær og til at give os indsigt og forståelse for livet og naturen.
FINDE GLÆDEN I HVERDAGEN
Betyder for os at:
Vi er nysgerrige og oplever succes i naturen.
Skoleåret er en god oplevelse.
Det vil vi opnå gennem følgende spilleregler, som er udtryk for:
ENGAGEMENT
“Jeg deltager”
Fagligt engagement
Være til stede
Yde sit bedste
Følge tingene til dørs
Spontanitet
Aktiv
Medspillende
Være sig selv
RESPEKT
Situationsfornemmelse
Loyalitet
Konstruktiv kritik
Ærlighed
Respekt for andres meninger
Private grænser
Diskretion
Vælge sine kampe
Tolerance
Tillid
God lytter
ANSVAR
Pligtopfyldende
Bede om hjælp
Følge tingene til dørs
Overholde aftaler
Fælles opgaver
Bakke op om beslutninger
UDVIKLING
Turde – have mod
Tid til at tænke
Plads til udsving
Kompromis for fælles bedste
Åben for nye løsninger
FAGLIGHED / PROFESSIONALISME
Fokus
Struktur
Roller og ansvar
Være velforberedt
Målet er, at vi om os selv kan sige at:
SKOLEN HAR EN KLAR PROFIL – INTERNT OG EKSTERNT
Alle kan fortælle den samme historie om skolens mission, vision, mål og succeskriterier.
MEDARBEJDERNE FUNGERER SOM ET TEAM
Elevgruppen ser medarbejderne som et team.
Vi har et godt kollegialt samarbejde, hvor vi involverer hinanden og er opmærksomme på at udnytte alles kompetencer i dagligdagen og i udviklingen af undervisningen og af skolen.
Vi respekterer de fælles rammer, og overholder de spilleregler vi har aftalt.
Vi lægger problemer åbent frem (ingen snak i krogene), og problemer behandles på det niveau de er.
Vi deltager i socialt samvær med respekt for individuelle ressourcer og grænser.
HANDLING BASERET PÅ KLARE MÅL OG RAMMER
Når vi er på arbejde, er vi her 100%.
Vi har udarbejdet klare beskrivelser af rammer, strukturer, roller og ansvar, der er vigtige for samarbejdet og for udførelsen af vores arbejde.
Når vi har besluttet en aktivitet, løser vi opgaven som aftalt.
FAGLIGE RESULTATER
Alle siger ja til naturfag
Samvær på tværs af grupperinger
Elevforståelse for fag/planer
AHA oplevelser
VI MÅLER OG FEJRER VORES SUCCES
Eleverne er rykket fra udgangspunktet
Gamle elever kommer tilbage
Positiv feedback fra omgivelserne
Eleverne tager selv initiativ til natur
Positiv evaluering af skoleåret
Skoleåret smager godt